|
Arttelin Asunnottomien yön tapahtuman alussa ollut jonotustilanne on herättänyt kysymyksiä ja tässä kirjoituksessa haluamme avata tarkemmin syitä jonotuskäytäntöjen taustalla ja vastata jonotustilannetta koskeviin kysymyksiin.
Käytännön järjestely Tapahtuman jonotus päätettiin toteuttaa kahdessa jonossa, josta toinen oli ruokalahjakorttien jono ja toinen jono tapahtuman sisätiloihin vaate- ja hygieniatarvikejakoon. Ratkaisu päätettiin tehdä siksi, että tapahtuman lahjoitukset jakaantuisivat mahdollisimman tasaisesti kaikille. Jonotuskäytännöistä viestittiin jonottajille heidän tullessa jonoon ja kirjallisia ohjeita lisättiin jonon myötäisesti rakennuksen seiniin. Tapahtuman järjestäjät, jalkautuvat tahot sekä vapaaehtoiset valvoivat jonotustilannetta. Jonottajille jaettiin ennakkotietojen mukaan jonotusnumerot klo 13 alkaen, jotta ohitustilanteilta vältyttäisiin. Ruoka- ja ravintolalahjakortteja jonottaville annettiin valkoiset jonotuslaput ja vaate- ja hygieniatarvikejakoon jonottaville sininen jonotusnumero. Tässä tilanteessa emme järjestäjätahona olleet varautuneet siihen, että jonottajat hajaantuvat saatuaan numeron, jonka takia jonotusalueella tiedotus muuttui vaikeammaksi. Joka tapauksessa järjestäjinä tiesimme, että ruoka- ja ravintolalahjakorttien jonotusnumeroita oli jaettu juuri sen verran, kuin lahjakortteja oli, eli jokainen jonottaja tulisi saamaan lahjakortin. Jonotustilanne Kun lahjakorttien jako aloitettiin klo 14, lahjakorttien jakajien ympärille kertyi tungosta, vaikka olimme pyrkineet viestimään, että kaikki valkoisen jonotusnumeron saaneet tulevat saamaan lahjakortit ja ihmisiä yritettiin ohjata jonoon. Jaon aikana pyrittiin varmistamaan, että jokainen vuoronumerolla 1-200 saisi ruokalahjakortin ja vuoronumerolla 201-236 ravintolalahjakortin. Koska tungos oli kova, inhimillisen vahingon takia kolme ihmistä tietojemme mukaan vuoronumerolla 201-236 sai ruokalahjakortin ja tämän johti siihen, että vastaavasti kolme ihmistä numerolla 1-200 ei saanut ruokalahjakorttia. Heille annettiin ravintolalahjakortti. Kukaan ei kuitenkaan saanut enempää kuin yhden lahjakortin. Lahjoitusjonossa olleille jaettiin klo 13 noin 200 jonotusnumeroa ja tämän jälkeen ihmisten hajaannuttua oli vaikea enää seurata kenellä oli lahjoituksen jonotusnumero ja kenellä ei. Kun ovet avattiin klo 14, sisälle otettiin ensin vuoronumeroiden mukaan 100 ensimmäistä jonottajaa ja sen jälkeen aina 50 seuraavaa, jotta tila ei täyttyisi liikaa. N. klo 15.20 jono oli purettu ja kaikki jonottaneet olivat päässet sisään. Järjestäjänä meidän olisi pitänyt ymmärtää pyytää jonottajia pysymään omalla jonotuspaikallaan, mutta tätä ei ymmärretty tehdä. Ihmisten hajaannuttua tämä oli jo liian myöhäistä. Tapahtuman kävijämäärä ja lahjoitusten riittäminen Kävijöitä oli tapahtumassa yhteensä 1129. Olimme kuitenkin varautuneet jonotukseen ja yli tuhannen ihmisen kävijämäärään. Jonotuksen aikaisuus oli kuitenkin meille yllätys ja pahoittelemme sitä, etteivät kaikki päässeet sisälle heti. Tapahtuma-alue oli kuitenkin osittain myös ulkona ja jonottajille oli tarjolla jo kaksi tuntia ennen tapahtuman alkua lämmintä syötävää. Lahjoitustuotteita oli kävijöille jaossa sen verran, kuin tapahtumaan lahjoitettiin. Tapahtumassa oli ohjeistus, että jokainen kävijä voi ottaa lahjoitustuotteita yhden per tuotelaji, mutta osa kävijöistä otti selvästi ohjeistusta enemmän. Tähän puututtiin ovella ja tarkistettiin, että jokainen ottaa vain ohjeistuksen mukaan. Ylimääräiset tuotteet palautettiin jakoon. Myöhemmin klo 19 alkaen jäljellä olevia tuotteita sai ottaa tarpeen mukaan. Hygieniatarvikkeet jaettiin loppuun tapahtuman aikana. Jäljelle jääneet vaatteet ovat jaossa Arttelin kierrätyspisteellä ja niitä toimitetaan myös muille järjestöille ja yhteisöille, jotka tekevät työtä asunnottomien parissa. Tapahtuman jatko Tulemme kutsumaan koolle kaikki tapahtumassa vuosittain olleet yhteistyökumppanimme ja käymään keskustelua siitä millä tavalla tapahtuma jatkossa toteutetaan. Asunnottomien yö on todellisuutta joka yö ja avun tarve suurenee vuosi vuodelta. Vuonna 2023 tapahtuman kävijämäärä oli 480, viime vuonna 804 ja tänä vuonna 1129. Joudumme pohtimaan, onko tapahtuma enää sen kokoinen, että sitä on järkevä toteuttaa sisätiloissa ja voiko tietyt tapahtuman lahjoitukset jakaa kohdennetusti jo ennen tapahtumaa. Pyydämme anteeksi, että jonotustilanteessa emme pystyneet viestimään riittävän selvästi. Opimme jokaisesta vuodesta lisää ja pyrimme siihen, että ensi vuonna tapahtuma sujuu mallikkaasti. Jonotusta lukuunottamatta saimme kuitenkin paljon positiivista palautetta kävijöiltä ja alun ruuhkan jälkeen tunnelma oli lämmin ja rauhallinen. Pääset lukemaan toisen kirjoituksemme tapahtumasta täältä. Lisätietoja Nina Lindberg Toiminnanjohtaja 050 308 5639 [email protected] Comments are closed.
|